Saturday, November 3, 2007

APPEARANCE INSPECTION STANDARD


1. CLASSIFICATION OF B.I.W SHEET METAL SURFACE
NO
- COMPLETELY EXPOSED SURFACE AFTER COMPLETION OF ASSEMBLY: DEFECTIVES ON
SURFACE N15THAT AFFECT OVERALL APPEARANCE SUCH AS METAL FOLD, DENT, DING,
BULGER AND GRINDER MARK.E12
- EXPOSED SURFACE AFTER COMPLETION OF ASSEMBLY: DEFECTIVES LIKE DING, BULGER
AND ORANGE PEEL ON MOV'G PARTS OPEN'G SECTIONS OF DOOR AND HOOD.
- SURFACES NOT EXPOSED AFTER COMPLETION OF ASSEMBLY: DEFECTIVES ON INVISIBLE
E23SECTIONS.
REMARK
1
2
CLASSIFICATION STANDARD
APPEARANCE
CLASSIFICATION
CLASS 1
- DEFECTIVES OCCURRED BY MATERIAL/PRESS/PROCESS AND PRODUCT HANDLING.
CLASS 2
- MINOR DEFECTIVES NOT BADLY AFFECTING STRUCTURE.
CLASS 3
- EXCLUDED WATER (LEAK), DUST INFLOW, CRACK, BREAKAGE, HEAVY DENT AND OVERLAP.
3

2 comments:

kksouri said...

Measurement of torques for
screw joints:
Orientation
This issue differs from issue 2 in that residual torque
requirements for torque/angle controlled assembly
below the yield point have been defined.
Contents Innehåll
1 Scope 1 Omfattning
2 Field of application 2 Tillämpning
3 Definitions 3 Definitioner
4 Measurement of torque 4 Mätning av moment
5 Function torque 5 Funktionsmoment
6 Apparatus 6 Utrustning
1 Scope 1 Omfattning
The standard covers measurement of the screw joint’s
inspection torque in relation to the screw joint’s
tightening torque. Four principal cases are described:
assembly torque, lower control limit (LCL), corrected
function torque (CFT) and function torque.
Standarden behandlar mätning av skruvförbandets
kontrollmoment i förhållande till förbandets åtdragningsmoment.
Fyra huvudfall omfattas: monteringsmoment,
undre styrgräns (LCL), korrigerat funktionsmoment
(CFT) och funktionsmoment.
2 Field of application 2 Tillämpning
The instructions given in this standard concern all
screw joints with:
I standarden lämnade anvisningar avser alla skruvförband
med:
− flange screw or flange screw and flange nut − flänsskruv eller flänsskruv och flänsmutter
− surface treatment of the fasteners approved
according to STD 7121,41 and STD 7121,45
− enligt STD 7121,41 och STD 7121,45 godkänd
ytbehandling av fästelementen
− metric thread, coarse pitch − metrisk gänga, grov stigning
− property classes 4.8, 5.8, 8.8, 10.9 and 12.9 − hållfasthetsklasserna 4.8, 5.8, 8.8,10.9 och 12.9
− torque-controlled assembly − momentmontering
3 Definitions 3 Definitioner
Figures 1a and 1b and the text associated therewith
define and explain the concepts taken up in this
standard. Supplementary concepts required for a
proper understanding of the various development
stages of a screw joint are also explained.
I figurerna 1a och 1b med tillhörande text definieras
och förklaras dels de begrepp standarden behandlar,
dels övriga kompletterande begrepp som krävs för att
ge en fullständig bild av skruvförbandets olika
utvecklingsstadier.
Printed copies are uncontrolled. Print date: 2007-12-13
Standard VCS 5511,419
Issue 3 Page 2
Volvo Car Corporation
Torque
Moment
Time
Tid
2
3
2= Relaxation
3= Settling/Sättningar
4
8
5,6
9
10
7
Fig. 1a Normal relaxation
Torque
Moment
Time
Tid
2
3
2= Relaxation
3= Settling/Sättningar
4
8
6 5
10
7
9
Fig. 1b Large relaxation / Stor relaxation
1 Assembly torque
The target value for the tightening torque at screw
assembly.
1 Monteringsmoment
Målvärdet för åtdragningsmomentet vid skruvens
montering.
2 Relaxation
Torque loss immediately after the joint is tightened
2 Relaxation
Momentförlust omedelbart efter förbandet dragits.
3 Settling
Torque loss after the joint has been subjected to
external load.
3 Sättning
Momentförlust efter förbandet blivit utsatt för yttre
belastning.
4 Inspection time
Period during which the torque of the joint can be
inspected.
4 Kontrolltid
Tidsperiod under vilken förbandets moment kan
kontrolleras.
5 Tolerance zone
The tolerance zone of the assembly torque.
5 Toleransområde
Monteringsmomentets toleransområde.
Printed copies are uncontrolled. Print date: 2007-12-13
Standard VCS 5511,419
Issue 3 Page 3
Volvo Car Corporation
6 Inspection torque for follow-up inspection
Inspection zone for calculation of LCL.
The Upper Inspection Limit is named UIL and the
Lower Inspection Limit is named LIL. In joints with
no relaxation, the inspection zone is set to ±25%
of the assembly torque. To be compared with the
tolerance zone for the assembly torque which
normally is ± 15 %.
6 Kontrollmoment för efterkontroll
Kontrollzon för beräkning av LCL. Övre kontrollgränsen
benämns UIL och undre kontrollgränsen
benämns LIL. I förband utan relaxation är
kontrollzonen satt till ±25% av monteringsmomentet.
Att jämföras med monteringsmomentets
toleranszon som normalt är ± 15 %.
7 Lower control limit (LCL)
The minimum torque to be met by the joint during
the time of inspection.
LCL = LIL + 0,125 x (UIL - LIL)
LIL = Lower Inspection Limit
UIL = Upper Inspection Limit
7 Undre styrgräns (LCL)
Det minimimoment förbandet skall innehålla under
kontrolltiden.
LCL = LIL + 0,125 x (UIL - LIL)
LIL = Undre kontrollgräns
UIL = Övre kontrollgräns
The lower control limit (LCL) is a calculated limit,
which is based on the tolerances of the tightening
torque. LCL is normally 81,5 % of the target value
during the tightening. Fulfilling this requirement
means that the joint is not prone to relaxation to
an unacceptable degree.
Undre styrgräns (LCL) är en framräknad gräns
vilken baseras på åtdragningsmomentets toleranser.
LCL är normalt 81,5 % av målvärdet vid
åtdragningen. Uppfyllande av detta krav innebär
att förbandet inte är relaxationsbenäget i oacceptabel
grad.
8 Function time
The period during which the joint is to function in
the way intended. Usually the lifetime of the car.
8 Funktionstid
Den tid under vilken förbandet skall fungera på
avsett sätt. Vanligen bilens livslängd.
9 Function torque
The minimum torque to be met by the joint after
an endurance test for the function to remain intact.
9 Funktionsmoment
Det minimimoment förbandet skall innehålla efter
ett livslängdsprov för att funktionen skall kvarstå.
10 Corrected function torque
The minimum torque to be met by the joint after a
certain specified time (outside the production
process), load or distance driven.
10 Korrigerat funktionsmoment
Det minimimoment förbandet skall innehålla efter
en viss specificerad tid (utanför produktionsprocessen),
belastning eller körsträcka.
4 Measurement of torque 4 Mätning av moment
Measurement of the assembly torque means measurement
of the torque applied to the screw head or nut
at assembly of the screw joint and which is expected
to correspond to the clamping force desired in the
specific case.
Mätning av monteringsmomentet innebär mätning av
det moment som appliceras på skruvhuvud eller mutter
vid skruvförbandets montering och som förväntas
motsvara den klämkraft man önskar uppnå vid det
aktuella tillfället.
4.1 Measurement during assembly 4.1 Mätning under monteringen
Measurement of the assembly torque during assembly
means measurement of the peak value in a dynamic
process. Figure 2 below shows an example of a
typical oscillogram of the relationship between torque
and time when tightening with an air-tool of
continuous tightening type with clutch. A joint with a
high torque rate and a high-speed tool gives a rapid
tightening procedure where the torque is pulsed in
steps, one new step for each new rotor blade until the
clutch releases.
Med mätning av monteringsmomentet under monteringen
menas mätning av toppvärdet vid ett dynamiskt
förlopp. I figur 2 visas exempel på ett typiskt oscillogram
av moment - tidsförloppet vid skruvåtdragning
med en kopplingsförsedd segdragande luftmaskin.
Stumt förband och högvarvig maskin ger ett snabbt
förlopp där momentet pulsas upp i steg, ett nytt steg
för varje nytt rotorblad, tills kopplingen utlöser.
Note that the result achieved is a combination of the
behaviour of the tool and of the stiffness of the joint. It
says nothing about clamping force, relaxation or
settling.
Observera att det uppnådda resultatet är en kombination
av verktygets beteende och av förbandets
styvhet. Det säger ingenting om klämkraft, relaxation
eller sättningar.
Printed copies are uncontrolled. Print date: 2007-12-13
Standard VCS 5511,419
Issue 3 Page 4
Volvo Car Corporation
The resulting torque measured depends on the tool
and its settings (speed, etc).
Det resulterade uppmätta momentet beror på verktyget
och dess inställningar (varvtal mm).
Fig. 2
4.2 Measurement after assembly 4.2 Mätning efter monteringen
Measurement of the torque after assembly means
measurement of the torque required to overcome the
static friction and cause minor continued tightening.
The measurement shall be made on the assembled
part (screw or nut) and the equipment consists of a
torque wrench with peak value retention.
Med mätning av momentet efter monteringen menas
mätning av det moment som krävs för att för att
övervinna den statiska friktionen och åstadkomma en
mindre vidaredragning. Mätningen skall göras på den
monterade artikeln (skruv eller mutter) och utrustningen
består av en momentnyckel med toppvärdeshållning.
IMPORTANT – Yield-point tightened joints may not be
torque-measured (LCL) or further torqued after
assembly!
OBS! Sträckgränsdragna förband får inte momentmätas
(LCL) eller vidaredragas efter monteringen!
The method is characterized by dependence on stiffness
and time. The dependence on stiffness means
that the addition in torque obtained at continued tightening
of the screw joint with a specified angle is different
depending on soft or hard joint. The method is
also time dependent, which means that settling, which
increases with time, and changed friction conditions
affect the measured value obtained. A meaningful
measurement therefore requires the specification of
limit values for the factors influencing the quality of the
measured value.
Metoden kännetecknas av att den är styvhetsberoende
och tidsberoende. Styvhetsberoendet innebär att
det momenttillskott vilket erhålls vid vidaredragning av
skruvförbandet med en specificerad vinkel blir olika
vid mjukt eller hårt förband. Metoden är även tidsberoende
vilket innebär att sättningar, vilka ökar med
tiden, och förändrade friktionsvillkor påverkar det
erhållna mätvärdet. För att mätningen skall vara meningsfull
måste därför gränsvärden anges för de faktorer
som påverkar mätvärdets kvalitet.
Printed copies are uncontrolled. Print date: 2007-12-13
Standard VCS 5511,419
Issue 3 Page 5
Volvo Car Corporation
These limits can be set differently depending on the
character of the measurement. In the standard case,
i.e. measurement of LCL selected at random in an
assembly process, reference to this standard means
that the following conditions shall apply during the
measurement:
Dessa gränser kan sättas olika beroende på mätningens
karaktär. För normalfallet, d.v.s. mätning av LCL
genom stickprovskontroll av en monteringsprocess,
skall vid hänvisning till denna standard mätningen ske
under följande förutsättningar:
− Unloaded joint − Obelastat förband
− Room temperature − Rumstemperatur
− Time from assembly to inspection ≤ 10 h − Tid från montering till kontroll ≤ 10 h
− Continued tightening < 5° − Vidaredragning < 5°
The torque shall be measured using indicating torque
wrenches. For new joints, the measurement takes
place at the pre-assembly department (pre-series
production) and on joints assembled in the production
process for in-production joints. The relevant production
tools shall be used for tightening at all inspections.
The reason for this is that the tightening speed has a
strong effect on the magnitude of the relaxation losses
of critical joints with soft coatings.
Momentet skall mätas med visande momentnycklar.
För nya förband sker mätningen under monteringsberedningen
(för serieproduktion) och på förband i
pågående produktion i tillverkningsprocessen. Vid
mätning måste förbandet ha monterats med aktuella
produktionsverktyg. Orsaken är att åtdragningshastigheten
starkt påverkar storleken på relaxationsförlusterna
hos kritiska förband med mjuka beläggningar.
If the joint has a somewhat higher static friction than
dynamic friction, the torque wrench shall be set to
zero and a new reading shall be made. The lower of
the two values shall be recorded.
Uppvisar förbandet en något högre vilo- än rörelsefriktion,
nollställ momentnyckeln och ta ett nytt värde
efter det första. Det lägre av de två värdena noteras.
If the joint shows large relaxation or if there is a large
difference between dynamic friction and static friction,
the assembly torque shall be measured dynamically in
accordance with section 4.1.
Uppvisar förbandet stor relaxation eller stor skillnad
rörelse-vilofriktion, skall monteringsmomentet mätas
dynamiskt enligt avsnitt 4.1.
4.3 Inspection sampling LCL 4.3 Kontrolluttag LCL
To check for uncontrolled variations in tools, operations,
or assembled materials, that might affect the
function of the joints, inspections that the remaining
torque is above LCL shall be carried out on a
statistical basis.
För att kontrollera ostyrda variationer i verktyg, processer
eller monterade material vilka kan påverka
förbandets funktion skall kontroller av att det återstående
momentet befinner sig över LCL genomföras
på statistisk basis.
Normally, LCL is measured on torque-tightened joints.
At yield-point controlled assembly of screw joints, the
permanent screw elongation is measured, not the
residual torque. However, at torque-angle control
assembly below the yield limit, the residual torque is
measured. The requirement specified here is also an
LCL limit that has been calculated in the same way as
for torque-tightened joints. The difference is that the
inspection torque limits UIL and LIL have been
statistically produced and are defined as ±3 sigma of
the obtained final torques achieved with the correct
process and the proper material.
Normalt mäts LCL på momentmonterade förband. För
sträckgränsmonterade förband mäts permanent
skruvförlängning, inte restmoment. För momentvinkelstyrd
montering under sträckgräns mäts emellertid
restmoment. Som krav har man även här en LCL
gräns som räknas ut på samma sätt som för momentmonterade
förband. Skillnaden är att kontrollmomentgränserna
UIL och LIL är statistiskt framtagna och
definieras som ±3 Sigma av uppnådda slutmoment
framtagna med korrekt process och rätt material.
Unless a quality assessment implies otherwise, a
minimum sample of five measurements per joint per
an average of 10 000 produced units shall be taken.
This applies no matter of consequence class and type
of assembly equipment.
Om en kvalitetsbedömning ej föranleder annat skall
ett provuttag om fem mätningar per förband för i
genomsnitt var 10 000:e producerad enhet göras.
Detta gäller oavsett konsekvensklass och typ av
monteringsutrustning.
Printed copies are uncontrolled. Print date: 2007-12-13
Standard VCS 5511,419
Issue 3 Page 6
Volvo Car Corporation
5 Function torque 5 Funktionsmoment
The function torque is the torque which shall be met
during the life of the car, and which is expected to
correspond to the lowest clamping force required by
the screw joint in order to function in the way
intended.
Funktionsmomentet är det moment som skall innehållas
under bilens livslängd och som förväntas motsvara
den lägsta klämkraft skruvförbandet kräver för att
fungera på avsett sätt.
The function torque shall be measured after an
endurance test and the procedure shall follow the
instructions given in STD 5511,24 for wheel joints and
STD 5511,22 for other types of joints.
Mätning av funktionsmomentet skall ske efter ett livslängdsprov
och förfarandet skall följa anvisningarna i
STD 5511,24 för hjulförband och STD 5511,22 för
övriga förband.
The corrected function torque (CFT) is used for predicting
in the best possible way that the function
torque is fulfilled on joints with large relaxation and/or
settling. CFT describes the settling process the joint
should follow in order to still function when the life of
the system has passed. Such requirements may refer
to the torque at the vehicle test, the first service, etc.
The basis for the requirements can be calculations,
practical tests or empirical values.
Det korrigerade funktionsmomentet (CFT) används för
att i möjligaste mån förutsäga att funktionsmomentet
är uppfyllt på förband med stor relaxation och/eller
sättning. CFT avspeglar det sättningsförlopp förbandet
bör följa för att fortfarande fungera när systemets
livstid är ute. Sådana krav kan avse momentet
vid vagnprov, första servicen o.s.v. Som underlag för
kraven kan ligga beräkningar, praktiska prov eller
erfarenhetsmässiga värden.
6 Apparatus 6 Utrustningar
Relevant types of equipment for torque measurement
of screw joints are described in the following sections.
The figures describe examples of equipment and
equipment combinations at the establishing of this
standard.
Aktuella utrustningar för kontrollmätning av moment
på skruvförband beskrivs i efterföljande avsnitt.
Figurerna beskriver exempel på utrustningar och
utrustningskombinationer vid denna standards
fastställande.
The equipments shall have a low-pass filter with a
frequency limit of at least 200 Hz. Low-pass filtration
means that disturbances such as the rotational imbalance
in the tool do not influence the result of the
measurement.
Utrustningarna skall vara försedda med ett lågpassfilter
med en gränsfrekvens om minst 200 Hz. Lågpassfiltreringen
innebär att störningar från bl.a. verktygets
roterande obalanser inte påverkar mätresultatet.
6.1 Built-in transducer 6.1 Inbyggd givare
Built-in transducer means that a special measuring
body, usually equipped with resistive strain gauges,
has been integrated in the actual tightening tool. The
signal from the transducer can be used either to
measure the torque and/or tightening angle, or to both
control the tool shut-off point and measure the torque
and/or tightening angle. The advantages of this design
are robustness and high accuracy. The disadvantages
are a somewhat higher weight and price. This
transducer type is suitable for 100 % inspection.
Med inbyggd givare menas att en särskild mätkropp,
vanligen försedd med resistiva töjningsgivare, integrerats
i själva åtdragningsverktyget. Signalen från
givaren kan användas för enbart mätning av momentet
och/eller åtdragningsvinkeln, eller för både styrning
av verktygets avstängning och mätning av momentet
och/eller åtdragningsvinkeln. Fördelarna med konstruktionen
är robusthet och hög noggrannhet, nackdelarna
en något högre vikt och ett högt pris. Givartypen
är lämplig för allkontroll.
Figures 3a, 3c and 3d show examples of tools with
built-in transducers.
Figur 3a, 3c och 3d ger exempel på verktyg med
inbyggda givare.
Printed copies are uncontrolled. Print date: 2007-12-13
Standard VCS 5511,419
Issue 3 Page 7
Volvo Car Corporation
Fig. 3a Tools with built-in transducers / Verktyg med inbyggda givare
6.1.1 Powered tools 6.1.1 Motordrivna verktyg
Powered tools are suitable for production assembly.
They can be used for measurements during production
but are not suited for post-assembly
inspections.
Motordrivna verktyg används för produktionsmontering.
De kan användas för mätning under monteringen
men är inte lämpliga för efterkontroller.
6.1.2 Torque wrenches 6.1.2 Momentnycklar
Torque wrenches are suitable for production assembly
of small series and when making random checks of
tightened joints after assembly. See figures 3b, 3c and
3d for examples.
Momentnyckeln är lämplig för produktionsmontering
vid små serier och vid stickprovskontroll av åtdragna
förband efter monteringen. Se figur 3b, c och d som
exempel.
The wrench can be either mechanical or electronic
and the display of the torque can be either analogue
(with pointer) or digital (with figures).
Konstruktionen kan vara antingen mekanisk eller
elektronisk och visningen av momentet kan ske antingen
i analog form (med visare) eller i digital form
(med siffror).
An electronic wrench is in all respects much more
accurate than a mechanical wrench. The electronics
also gives the possibility to store automatically the
measured values obtained and to mark incorrect
values, for instance in a different colour or by using a
different text size on the print-out.
En elektronisk nyckel är i alla avseenden betydligt
noggrannare än en mekanisk nyckel. Elektroniken
innebär även möjlighet att automatiskt lagra erhållna
mätvärden och markera felaktiga värden exempelvis
genom annan färg eller annat format på utskriften.
The torque wrench shall have peak-value retention.
The wrench type and design shall be determined in
each particular case depending on accessibility, accuracy
requirement, the size of the series and economy.
Momentnyckeln skall vara försedd med toppvärdeshållning.
Val av typ och utförande får i övrigt avgöras
från fall till fall beroende på åtkomlighet, noggrannhetskrav,
seriestorlek och ekonomi.
Fig. 3b Mechanical torque wrench / Mekanisk momentnyckel
Fig. 3c Electronic torque wrench with built-in measuring electronics /
Elektronisk momentnyckel med inbyggd mätelektronik
Printed copies are uncontrolled. Print date: 2007-12-13
Standard VCS 5511,419
Issue 3 Page 8
Volvo Car Corporation
Fig. 3d Electronic torque wrench with separate measuring electronics /
Elektronisk momentnyckel med separat mätelektronik
6.2 In-line transducers 6.2 Inline-givare
Detachable torque transducer intended for fitting
between tool and sleeve during the checking.
Connection to separate measuring electronics. See
figure 3e for an example.
Separat momentgivare avsedd för placering mellan
verktyg och hylsa vid kontrollmätningen. Anslutning till
separat mätelektronik. Se figur 3e för ett exempel.
The advantage of in-line transducers is that they can
be easily moved between different tools. The disadvantage
is that the controlled tool becomes more difficult
to handle and its accessibility is reduced. In-line
transducers are therefore best suited for small series,
e.g. when measuring test joints in connection with the
setting of assembly tools.
Fördelen med inline-givare är att de lätt kan flyttas
mellan olika verktyg. Nackdelen är att det kontrollerade
verktyget blir otympligare och får försämrad åtkomlighet.
Inline-givare är därför mest lämpade för
små serier, exempelvis för mätningar som görs på
testförband i samband med inställning av monteringsverktyg.
Fig. 3e In-line transducer / Inline-givare

kksouri said...

web address of some car manufacture :
www.volvo.com
www.gmc.com
www.ikco.com
www.toyota.com
www.bonroco.com
www.fiat.com
www.isqi.ir
www.vca.com